PhD: LECOCQ Pascal

drapeau_francaisRESUME

Cette thèse, co-dirigée par le Professeur Didier Arquès de l’Université de Marne-la-Vallée et le Dr Andras Kemeny du Centre Technique de Simulation de Renault, a pour objectif l’étude et le développement de modèles d’éclairage complexes temps-réel pour la simulation de conduite.
Ces études visent à réduire les coûts et les délais de fabrication d’un nouveau projecteur de véhicule en remplaçant une partie des essais de nuit par des tests sur simulateur de conduite. L’étude se décompose en trois parties. La première partie consiste a étudier et comprendre les modèles théoriques d’interaction de la lumière avec les surfaces et le milieu ambiant sous différentes conditions climatiques (brouillard, pluie, neige …). La seconde partie de l’étude est consacrée au développement et a l’intégration sur simulateur de conduite de nouveaux modèles d’éclairage temps réel. Enfin, la dernière partie est consacrée à la validation des modèles l’éclairage à travers l’utilisation d’appareils de mesures photométrique et d’études sur la perception visuelle.

P. Lecocq a soutenu sa thèse de doctorat de l’Université de Marne-la-Vallée (spécialité Informatique) le 14 décembre 2001, devant un jury composé de :

Pr Didier Arquès, co-directeur de thèse
Dr Andras Kemeny, co-directeur de thèse
Pr Bernard Peroche, rapporteur
Pr René Caubet, rapporteur, président du jury
Dr Sylvain Michelin, examinateur
Mr Pierre Gauriat, examinateur

drapeau_anglaisABSTRACT

Real-time lighting simulation of a scene with static and moveable light sources

This PhD was started in June 1998 and was carried out in the framework of a cooperation between the Computer Graphics research team of Marne la Vallée University and Renault’s Simulation Technical Center. It was co-directed by Pr. Arquès and Dr. Kemeny.
The goal of the PhD was to study and develop computer graphics, techniques for realistic real-time rendering of car lighting in different weather conditions. The work was decomposed in two parts. The first part of the work was to study interaction principles between light and surfaces as well as with participating media such as fog. The second part was to propose new real time lighting algorithm for realistic restitution of roads illuminated by headlamps. The last part was dedicated to the lighting model validation based upon photometric measurements and visual perception studies.

P. Lecocq defended his PhD from Marne-la-Vallée University (computer
graphics speciality) on December 14, 2001, before a jury composed of:

Pr Didier Arquès, co-director
Dr Andras Kemeny, co-director
Pr Bernard Peroche, reviewer
Pr René Caubet, reviewer, president of the jury
Dr Sylvain Michelin, examiner
Mr Pierre Gauriat, examiner

  • Different materials light reflection models like asphalt, vegetation, road signs, …
  • Light properties and distribution of car lamp or lamppost
  • Blooming effects
  • Lighting models with the presence of a participating media (fog, snow, rain …)
ARCHITECTURE CARDS
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s